Το πρόγραμμα έλαβε χώρα στη Λισσαβώνα της Πορτογαλίας, στο σχολικό συγκρότημα «Agrupamento de Escolas de S. João da Talha».
Το πρόγραμμα που παρακολουθήσαμε
είχε στόχο την επιμόρφωση σε θέματα τεχνολογίας και τη χρήση της στην
εκπαιδευτική διαδικασία. Επιπλέον περιείχε και χαρακτηριστικά ενημέρωσης για
την παιδεία και την εκπαίδευση γενικότερα στην χώρα αυτή.
Το σχολείο και
το σχολικό περιβάλλον
Πρώτη μέρα στη
Λισαβόνα. Παρασκευή 8-4-2016
Μετά από ολοήμερο ταξίδι κατά την
νυκτερινή άφιξη μας στο αεροδρόμιο της Λισαβόνα, συναντηθήκαμε με τον κ. Jose Cruz στο αεροδρόμιο,
επιμορφωτή του προγράμματος. Στην
συνάντηση αυτή προγραμματίστηκε συνάντηση την επόμενη μέρα, ώστε να γίνουν
αλλαγές στο πρόγραμμα και να διδαχθούν όλα τα αντικείμενα που είχαν
προγραμματιστεί.
Δεύτερη μέρα στη Λισαβώνα. Σάββατο 9-4-2016
Τρίτη
μέρα. Κυριακή 10-4-2016
Ελεύθερη μέρα.
Τέταρτη μέρα.
Δευτέρα 11-4-2016
Άφιξη στο σχολικό συγκρότημα, όπου
θα υλοποιηθεί η επιμόρφωση. Στην είσοδο-πύλη του σχολείου, όπου υπάρχει
φύλακας, μας υποδέχθηκε ο επιμορφωτής και εκπαιδευτικοί του σχολείου. Σε κάθε
ένα δόθηκε κάρτα με το όνομα του και το λογότυπο του προγράμματος για να μπορεί
να εισέρχεται στο χώρο του σχολείου. Το προσωπικό και οι μαθητές εισέρχονται με
ηλεκτρονικές κάρτες.
Το συγκρότημα είναι αρκετά μεγάλο και με αρκετούς κοινόχρηστους
χώρους για τα παιδιά και τα μέλη του διδακτικού αλλά και διοικητικού
προσωπικού. Το σχολείο διαθέτει πολλά σημεία ενδιαφέροντος για τους μαθητές,
όπως χώρους αναψυχής, βιβλιοθήκη, εστιατόριο και άλλα. Διαθέτει επίσης και ένα
μακροσκελή κατάλογο εργαστηρίων για τις ανάγκες των πολλών διαφορετικών
ειδικοτήτων.
Η ξενάγηση επίσκεψη στους χώρους
του σχολείου είχε προγραμματιστεί για την τελευταία μέρα του επιμορφωτικού
προγράμματος.
Οι εκπαιδευτικοί της Πορτογαλίας
αντιμετωπίζουν παρόμοια προκλήσεις με τους εκπαιδευτικούς της χώρας μας δηλαδή
μεγάλους αριθμούς μαθητών με ετερογενείς ομάδες μάθησης. Συνεπώς ο ρόλος του
εκπαιδευτικού αλλάζει, γίνεται όλο και περισσότερο διαμεσολαβητής στην
αυτοδύναμη μάθηση των μαθητών. Στην επίτευξη του νέου ρόλου των εκπαιδευτικών
μπορούν να συμβάλλουν οι νέες τεχνολογίες με τις μεθόδους (eLearning / Blended
Learning) για τη διαφοροποίηση και εξατομίκευση.
Στο επιμορφωτικό πρόγραμμα δόθηκε
έμφαση στη διαδικασία παροχής ανατροφοδότησης στους μαθητές. Η ανατροφοδότηση
είναι οποιαδήποτε απάντηση από έναν δάσκαλο για την απόδοση ή τη συμπεριφορά
του μαθητή. Μπορεί να είναι λεκτική, γραπτή ή χειρονομιακή. Ο σκοπός της
ανατροφοδότησης στην μαθησιακή διαδικασία είναι η βελτίωση της απόδοσης του
μαθητή.
Μετά την ενημέρωση για τη
φιλοσοφία σχεδιασμού του εκπαιδευτικού συστήματος της Δευτεροβάθμιας
Εκπαίδευσης της Πορτογαλίας και τη λειτουργία του σχολείου που φιλοξένει το
σεμινάριο, ξεκίνησε το βιωματικό μέρος του σεμιναρίου.
Το πρώτο στάδιο ήταν η σύνδεση των υπολογιστών και των tablets της
ομάδας μας στο σχολικό δίκτυο. Το σχολικό δίκτυο της Πορτογαλίας είναι
προστατευμένο και για να συνδεθούμε έπρεπε να ακολουθήσουμε συγκεκριμένα βήματα
που με υπομονή μας καθοδήγησε ο επιμορφωτής. Λόγω των διαφορετικών τύπων
υπολογιστών και λειτουργικών συστημάτων η διαδικασία άρχισε να γίνεται επίπονη.
Σημαντική ήταν η συμβολή στο στάδιο αυτό του συναδέλφου με ειδικότητα
πληροφορικής, που αξιοποίησε ο επιμορφωτής και η διαδικασία σύνδεσης των
υπολογιστών ολοκληρώθηκε σχετικά σύντομα.
Ο επιμορφωτής περιέγραψε πως
αξιοποιούνται οι νέες τεχνολογίες στη διοίκηση του σχολείου και στη μαθησιακή
διαδικασία. Το σχολείο αξιοποιεί ελεύθερο λογισμικό αλλά και εργαλεία, που
παρέχονται δωρεάν και δεν ανήκουν στο ελεύθερο λογισμικό.
Το σχολείο αξιοποιεί σε μεγάλο
βαθμό την πλατφόρμα moodle. Εκεί οι
καθηγητές ανεβάσουν το διδακτικό υλικό τις ασκήσεις και τις εργασίες, που αναθέτουν
στους μαθητές. Οι μαθητές εκεί ανεβάζουν τις εργασίες τους.
Το Moodle δεν βρίσκεται στην αιχμή της καινοτομίας στις τεχνολογίες της εκπαίδευσης. Παρ' ότι όμως τεχνολογικός Μαθουσάλας, είναι μια μοναδική εκπαιδευτική πλατφόρμα, που συνεχώς εξελίσσεται και ενσωματώνει νέα χαρακτηριστικά.
Εδραζόμενο θεωρητικά στην κονστρουκτιβιστική (εποικοδομιστική) θεωρία της μάθησης, με τα εργαλεία που περιέχει προσανατολίζει την ενέργεια του μανθάνειν σε τέσσερις κύριους άξονες: (Α) Την ποικίλη προσέγγιση του εκπαιδευτικού υλικού μέσα από διαφορετικές γλώσσες επικοινωνίας (κείμενα, εικόνες πολυμέσα) και τον προσανατολισμό της διδασκαλίας στην δημιουργία περιεχομένου, (Β) Την ενεργή στάση του μαθητή απέναντι στο εκπαιδευτικό υλικό, την αυτοδιδασκαλία και τη μαθησιακή του αυτονόμηση, (Γ) Την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και (Δ) Την ανάπτυξη της συνεργατικότητας και της ευελιξίας στην ανάληψη ποικίλων ρόλων στο πλαίσιο μιας ερευνητικής ομάδας. Έτσι, η τάξη μετατρέπεται σε εργαστήριο και ο μαθητής – πάνω στην οποία μετατροπή βασίζεται και η μέθοδος της ανεστραμμένης τάξης (flipped classroom) – που περιγράφεται παρακάτω, - ασκούμενος στην επικοινωνία σε μια πληθώρα γλωσσών αποκτά ολοένα περισσότερες ικανότητες ερμηνείας και αναπαράστασης του κόσμου. Η γνώση που αποκτάται μ' αυτό τον τρόπο δεν είναι στείρα πληροφορία, αλλά γεμάτη νόημα εμπειρία του κόσμου, ο οποίος βήμα-βήμα γίνεται ολοένα και πιο οικείος, πιο γνωστός.
Εδώ, ανιχνεύεται η πρώτη καινοτόμος διάσταση της χρήσης του Moodle: η επιστημολογική διαφοροποίηση στην αναπαράσταση της γνώσης, η οποία παραδοσιακά περιορίζεται στην γραπτή κειμενική μορφή των σχολικών εγχειριδίων. Ο δάσκαλος, σαν εγγυητής της επάρκειας των εκπαιδευτικών πόρων, φροντίζει για την πολλαπλή -μέσω του Moodle- ανανέωση αυτής της αναπαράστασης αναδιατάσσοντας το υλικό και εμπλουτίζοντάς το με διαφορετικές γλώσσες. Οι μαθητές, από την μεριά τους, επεμβαίνουν στο εκπαιδευτικό υλικό και, δημιουργώντας νέο περιεχόμενο, το οικειοποιούνται, χτίζοντας σταδιακά την δική τους εικόνα του κόσμου, την προσωπική τους κοσμοαντίληψη.
Η δεύτερη καινοτομία είναι θεσμική: από κατασκευή του το Moodle επιβάλλει στους χρήστες την ανάληψη ρόλων στο πλαίσιο των μαθημάτων. Κάθε χρήστης αναλαμβάνει κάποιον ρόλο στα μαθήματα ή ενότητες που είναι εγγεγραμμένος. Οι ρόλοι -και μαζί τα προνόμια που τους συνοδεύουν- εναλλάσσονται στον βαθμό που ο μαθητής-χρήστης δημιουργώντας περιεχόμενο αναβαθμίζεται στο πλαίσιο του συστήματος. Αν το Moodle εισέλθει πετυχημένα στην τάξη, η εικονική ανάληψη διαφορετικών ρόλων συνοδεύεται από μια ανάλογη εναλλαγή ρόλων στην πραγματικότητα. Τοιουτοτρόπως, ο απλός εγγεγραμμένος μαθητής μπορεί να αναβαθμισθεί σε δημιουργό μαθήματος, ή υπεύθυνο για την διδασκαλία μιας ενότητας, ενώ ο δάσκαλος μπορεί να είναι διαχειριστής ή και μαθητής στο ίδιο αυτό μάθημα.
Η τρίτη καινοτομία αφορά την δικτύωση. Οι μαθητές και ο δάσκαλος χωρίζονται συγκυριακά σε ομάδες, ανταλλάσσουν μέσα από την πλατφόρμα μηνύματα, μοιράζονται πόρους, ή -ακόμη- συνδιαμορφώνουν περιεχόμενο μέσα από τα ενσωματωμένα wikis του Moodle. Στην συνέχεια, καλούν άλλες τάξεις του σχολείου τους (ή και άλλου σχολείου) να μοιραστούν την εργασία τους και να συμμετάσχουν στην έρευνά τους. Το σχολείο εκμεταλλεύεται αυτά τα δίκτυα για να έρθει σε επαφή με άλλα σχολεία και να συνεργασθεί μαζί τους.
Αφιερώθηκε αρκετός διδακτικός
χρόνος στο θέμα της αξιολόγησης των μαθητών. Για τα θέματα της επιμόρφωσης
υπάρχουν και σύνδεσμοι στην πλατφόρμα με επιπλέον υλικό όπως κείμενα πολυμεσικό
υλικό και παραδείγματα.
Αναφέρθηκε ότι συνήθως όταν
μιλάμε για αξιολόγηση μαθητών ο κόσμος σκέφτεται για γραπτά τέστ αξιολόγησης. Η
αξιολόγηση όμως, ειδικά σήμερα στην εποχή της τεχνολογίας, δεν σχετίζεται πάντα
με γραπτές εξετάσεις, μπορεί να είναι ένα σχέδιο εργασίας, μια παρατήρηση, ένα
έργο, μια παρουσίαση ή ένα τέχνημα που να δείχνει οτι ομαθητής έχει κατανοήσει
το διδακτικό αντικείμενο. Τελικά ο σκοπός της αξιολόγησης είναι να δείξει αν ο
εκπαιδευόμενος έχει κατανοήσει αυτό που διδάχθηκε, γιατί να μην έχει η
αξιολόγηση ευχάριστο χαρακτήρα; Ίσως οι εναλλακτικοί τρόποι αξιολόγησης να
παίρνουν περισσότερο χρόνο ώστε να δημιουργηθούν και να χρησιμοποιηθούν, αλλά
αν δημιουργηθούν μετά μπορούν να χρησιμοποιηθούν πολλές φορές. Στο σύνδεσμο http://www.teachhub.com/40-alternative-assessments-learning
που μας δόθηκε αναφέρονται 40 διαφορετικές ιδέες για αξιολόγηση.
Πέμπτη μέρα.
Τρίτη 12-4-2016
Παρουσιάστηκαν λογισμικά που
μπορούν να αξιοποιηθούν στη μαθησιακή διαδικασία ως διδακτικά εργαλεία. Οι
επιμορφούμενοι, που πήραν τον ρόλο του μαθητή και έκαναν εργασίες σε ορισμένα
από τα εργαλεία που παρουσιάστηκαν. Παράλληλα κατατέθηκαν ιδέες από την ομάδα
των επιμορφούμενων για την εφαρμογή κάθε εργαλείου στην τάξη. Τα εργαλεία
ανήκουν στην κατηγορία του ανοικτού κώδικα ή δωρεάν λογισμικού, είναι online
εφαρμογές και μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους μαθητές. Στην πλατφόρμα
moodle στην κατηγορία toolbook είναι συγκεντρωμένοι οι σύνδεσμοι για τα
εργαλεία αυτά. Ο επιμορφωτής δεν ανέλυσε τα εργαλεία που ήταν ήδη γνωστά στους
επιμορφούμενους.
Τα πιο σημαντικά από τα εργαλεία
που παρουσιάστηκαν είναι:
ed.ted.com: Εργαλείο
παρακολούθησης και δημιουργίας διαδικτυακού μαθήματος ή διάλεξης, υπάρχει
μεγάλη βιβλιοθήκη έτοιμων διαλέξεων. Η διάλεξη δημιουργείται σε τρία βήματα. Το
εργαλείο είναι διαθέσιμο στο διαδίκτυο. Το εργαλείο αυτό αξιοποιείται πολύ και
στην παιδαγωγική μέθοδο της ανεστραμμένης
τάξης (flipped classroom). Μπορεί να αξιοποιηθεί ένα μάθημα ή μέρος του
περιεχομένου ενός υπάρχοντος μαθήματος για να δημιουργηθεί εκπαιδευτικό υλικό
για ένα νέο μάθημα που θα επισκεφθούν διαδικτυακά οι μαθητές στο σπίτι πριν
έρθουν στη σχολική τάξη. Οι μαθητές θα είναι έτοιμοι για τις δραστηριότητες
στην τάξη μόλις κατανοήσουν τις έννοιες που θα μελετήσουν στο σπίτι με τη
βοήθεια του διαδικτυακού υλικού. Η μέθοδος της ανεστραμμένης τάξης περιγράφεται
μετά.
www.thinklink.com: Εργαλείο
επεξεργασίας και σχολιασμός φωτογραφίας και βίντεο. Με τις δραστηρίοτητες
δημιουργίας διαδραστικών εικόνων στο ThingLink οι μαθητές αναπτύσσουν δεξιότητες του 21ου αιώνα και
εμπλουτίζουν τον ενθουσιασμό τους για τη μάθηση. Το ThingLink λειτουργεί σε όλα
τα σύγχρονα προγράμματα περιήγησης στο Web, καθώς και στα: iPad, iPhone και
συσκευές Android. Αξιοποιώντας τα χαρακτηριστικά του λογισμικού οι μαθητές
μπορούν να δημιουργήσουν κολάζ από εικόνες και σε κάθε τμήμα του κολάζ να
προσθέσουν συνδέσμους σε πολυμεσικό υλικό. Με το εργαλείο αυτό μπορούν να
προστεθούν σχόλια σε διαγράμματα και σε
εικόνες, να σχολιαστούν φωτογραφίες και χάρτες είτε μέσω βίντεο είτε με σελίδες
Wikipedia είτε με άλλο περιεχόμενο, να γίνει αφήγηση ιστοριών σε εικόνες, να
περιγραφούν πληροφορίες σε αναδυόμενα μενού.
www.voki.com: Υπαγόρευση κειμένου
διαδικτυακά. Δίνει περισσότερες δυνατότητες όταν ο χρήστης κάνει σύνδεση.
Υπάρχουν αμέτρητοι τρόποι για να χρησιμοποιηθεί το Voki, μπορεί να
χρησιμοποιηθεί για οποιοδήποτε θέμα σε κάθε επίπεδο, το όριο χρήσης του είναι
όσο και το όριο της φαντασίας. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε blog, σε σχέδια
μαθήματος, σε παρουσιάσεις, σε κοινωνικά δίκτυα κ.ά. Το Voki μπορεί να
αξιοποιηθεί είτε στην τάξη είτε στην ανεστραμμένη τάξη.
www.audacityteam.org:
Το Audacity είναι πρόγραμμα ψηφιακής επεξεργασίας ήχου και ηχογράφησης, που
κυκλοφορεί ως ελεύθερο λογισμικό και είναι ανεξάρτητο πλατφόρμας. Ανάμεσα στα
χαρακτηριστικά του είναι: Επεξεργασία ήχων μέσω λειτουργιών Αποκοπής,
Αντιγραφής και Επικόλλησης (Cut, Copy, Paste) με απεριόριστη δυνατότητα
Αναίρεσης (Undo). Μίξη πολλών-διαφορετικών καναλιών ήχου. Δυνατότητα λεπτομερών
ρυθμίσεων στην ταχύτητα παιξίματος του ήχου κρατώντας σταθερό το ρυθμό-τόνο
(pitch-tempo συχνοτήτων). Μια τέτοια λειτουργία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για
τον συγχρονισμό ήχου με κινούμενη εικόνα. Δυνατότητα αλλαγής ρυθμού-τόνου
(pitch-tempo συχνοτήτων) χωρίς μεταβολή της ταχύτητας παιξίματος. Οι
δυνατότητες του λογισμικού αυτού μπορούν να αξιοποιηθούν από εκπαιδευτικούς
γλωσσικών μαθημάτων, από μουσικούς αλλά και από τους μαθητές στα σχέδια εργασίας.
Www.Pixton.com: Εργαλείο
δημιουργίας comics με μεγάλη ποικιλία χαρακτήρων και πρότυπα. Είναι κατάλληλο
για όλα τα γνωστικά αντικείμενα και για όλες τις τάξεις, περιλαμβάνει και σχέδια μαθήματος. Κάθε σχέδιο μαθήματος είναι πλήρες με οδηγίες για
τον εκπαιδευτικό, οδηγίες για τους μαθητές και διαδραστικές ρουμπρίκες για την
αξιολόγηση.
Prezi.com: Το Prezi είναι μια
εφαρμογή για εντυπωσιακές παρουσιάσεις
και εργαλείο αφήγησης που χρησιμοποιεί ένα ενιαίο καμβά (Whiteboard), αντί των
παραδοσιακών διαφανειών. Η εφαρμογή αυτή μπορεί χρησιμοποιηθεί διαδικτυακά μέσω
cloud (σύννεφο) ή εκτός σύνδεσης με την
επιλογή download. Είναι εργαλείο παρουσίασης που βοηθά στην οργάνωση και στο
μοίρασμα ιδεών ώστε να αναπτυχθούν παρουσιάσεις συμμετοχικά. Το Prezi επιτρέπει
στους χρήστες να χαρτογραφήσουν τη διάταξη. Το ζουμ μπορεί να αξιοποιηθεί για
να αναδείξει τα συμφραζόμενα των σχέσεων μεταξύ των πληροφοριών.
http:VoiceThread.com: είναι
ένα από τα πολλά εργαλεία Web 2.0 που δημιουργήθηκε για να βοηθήσει τους
χρήστες να επικοινωνούν και να συνεργαστούν γύρω από μια ποικιλία θεμάτων. Η
κεντρική ιδέα του εργαλείου αυτού είναι ο σχολιασμός από ένα ή περισσότερους
χρήστες και διαμερισμός φωτογραφιών. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να δώσει
διευκρινίσεις για ένα διάγραμμα, να σχολιάσει και να παρατηρήσει στοιχεία μιας
φωτογραφίας και να ζητήσει από μαθητές να κάνουν σχόλια για ένα κείμενο που
είναι αποθηκευμένο με φορμάτ φωτογραφίας. Για την δημιουργία ενός μεμονωμένου
VoiceThread, οι χρήστες μπορούν να ανεβάσουν οποιοδήποτε συνδυασμό από εικόνες,
έγγραφα (π.χ., από το Word, Acrobat [PDF], Excel ή PowerPoint), και βίντεο κλιπ
να οργανώσουν αυτά τα στοιχεία σε μια προβολή διαφανειών. Οι εκπαιδευτικοί
μπορούν να στη συνέχεια, να προσθέσουν
www.wordle.net:
είναι ένα εργαλείο με παιχνιώδη μορφή για
τη δημιουργία «συννεφολέξεων» από ένα κείμενο. Τα σύννεφα δίνουν μεγαλύτερη
βαρύτητα στις λέξεις που εμφανίζονται συχνότερα στο κείμενο πηγή. Μπορείτε να
τροποποιηθούν τα σύννεφα με διαφορετικές γραμματοσειρές, σχεδιαγράμματα, και
συνδυασμούς χρωμάτων. Οι εικόνες που δημιουργούνται με Wordle μπορούν να
εκτυπωθούν ή να αποθηκευθούν.
Παρουσιάστηκε πως το σχολείο
αξιοποιεί την πλατφόρμα Moodle για την παροχή ψηφιακών μαθημάτων και
επιμορφωτικού υλικού. Ένα ακόμη στοιχείο που έκανε αίσθηση στην ομάδα είναι η
χρήση των ιστοχώρων google εκ μέρους των διαχειριστών. Στη χώρα μας κατά κανόνα
αξιοποιούνται λογισμικά ανοικτού κώδικα και πόροι του πανελλήνιου σχολικού
δικτύου.
Αξιοποιώντας εργαλεία όπως το
ThingLink, που είναι εργαλείο επεξεργασίας σε εικόνα για την εισαγωγή σχολείων
και συνδέσμων, δημιουργήσαμε δραστηριότητες και τις ανεβάσαμε στην πλατφόρμα
Moodle. Τις δραστηριότητες τις είδε διαδικτυακά κάθε επιμορφούμενος και έκανε
σχόλια μέσω της πλατφόρμας.
Με την βοήθεια των εργαλείων που
περιγράψαμε παραπάνω μας έγινε μια ενδελεχής περιγραφή της παιδαγωγικής μεθόδου
«Flipped Classroom», που παρουσιάστηκε την προηγούμενη μέρα. Παρουσιάστηκε η
δημιουργία εικονικού χώρου μαθήματος μέσα στην τάξη, που με τον κατάλληλο
σχεδιασμό προσεγγίζει το ενδιαφέρον τον μαθητών και κάνει το μάθημα πιο
ελκυστικό μέσα στην τάξη. «Αναστροφή στην τάξη» σημαίνει ότι οι μαθητές
αποκτούν την πρώτη έκθεση σε νέο υλικό, εκτός του μαθήματος, συνήθως μέσω
ανάγνωσης ή διάλεξης βίντεο, και στη συνέχεια αξιοποιείται ο χρόνος στην τάξη
για να γίνει το πιο δύσκολο έργο: να αφομοιώσει ο μαθητής αυτή τη γνώση, ίσως
μέσω της επίλυσης αποριών, ασκήσεων, προβλημάτων, συζήτησης.
Με αφορμή ερώτηση για την
ενεργοποίηση του ενδιαφέροντος των μαθητών, παρουσιάστηκε περαιτέρω η
παιδαγωγική μέθοδος αυτή, που περιλαμβανόταν και στο επιμορφωτικό πρόγραμμα,
γίνεται αντιστροφή της διδασκαλίας και της εργασίας στο σπίτι, δηλαδή οι
μαθητές παρακολουθούν εκπαιδευτικό οπτικοακουστικό υλικό στο σπίτι, πριν από το μάθημα στη σχολική τάξη το οποίο
ακολουθεί την εργασία στο σπίτι. Στο σπίτι οι μαθητές παρακολουθούν διαλέξεις
μικρής διάρκειας σε βίντεο. Στη σχολική τάξη ο χρόνος αφιερώνεται σε ασκήσεις,
πρότζεκτς ή συζητήσεις. Οι βίντεο διαλέξεις, είτε δημιουργούνται από τον
διδάσκοντα εκπαιδευτικό, είτε επιλέγονται από διαδικτυακό αποθετήριο. Για να
διασφαλιστεί ότι οι μαθητές κάνουν την απαραίτητη προετοιμασία στο σπίτι,
ερευνητές προτείνουν ένα μοντέλο ανάθεσης που βασίζεται στο ότι οι μαθητές
παράγουν έργο (γραπτώς, προβλήματα, κλπ) πριν από την τάξη. Οι μαθητές λαμβάνουν
παραγωγική ανατροφοδότηση μέσα από τις δραστηριότητες επεξεργασίας που
συμβαίνουν στην τάξη, μειώνοντας την ανάγκη για τον εκπαιδευτή να παρέχει
εκτενή γραπτή ανάδραση σχετικά με την εργασία των μαθητών.
Έκτη μέρα. Τετάρτη 13-4-2016
Η επιμορφούμενη ομάδα
εντυπωσιάστηκε από την ποικιλία των χώρων του σχολείου. Οι αίθουσες διδασκαλίας
φαίνεται ότι είναι ένα μικρό μέρος του σχολείου. Φάνηκε η τάση να μειώνονται οι
αίθουσες διδασκαλίας και οι χώροι να μετατρέπονται σε αίθουσες δημιουργίας.
Υπήρχε ξεχωριστό εργαστήριο για κάθε κλάδο των φυσικών επιστημών. Κατά τη
διάρκεια της επίσκεψης μας στο εργαστήριο βιολογίας διεξάγετο μάθημα και η
εκπαιδευτικός έδειχνε με τη βοήθεια του βιντεοπροβολέα το συκώτι ενός
θηλαστικού και παράλληλα είχε στο χέρι της ένα αληθινό συκώτι, που μπορούσαν να
το πιάσουν και να το περιεργαστούν οι μαθητές. Το σχολικό εργαστήριο χημείας
είχε όργανα αντίστοιχα με τα όργανα που έχει ένα χημικό αναλυτικό εργαστήριο.
Επισκεφθήκαμε μια αίθουσα που ήταν σε φάση αλλαγής χρήσης από αίθουσα
διδασκαλίας να γίνεται στούντιο θεατρικού παιχνιδιού. Η πρωτοβουλία αυτή ανήκει
σε εκπαιδευτικούς του σχολείου. Υπήρχε εργαστήριο φυσικής, ηλεκτρισμού, αίθουσα
ηλεκτρονικών υπολογιστών αλλά και χώρος επισκευής και συντήρησης ηλεκτρονικών
υπολογιστών. Κάθε διδακτικός χώρος είχε βιντεοπροβολέα και υπολογιστή με
σύνδεση στο διαδύκτιο.
Στο σύνολό του, το σεμινάριο
περιείχε δραστηριότητες, που στόχο είχαν την εξοικείωση των επιμορφούμενων με
τις νέες τεχνολογίες. Επιπλέον μας δόθηκε η ευκαιρία να παρακολουθήσουμε
μαθήματα και να δούμε τρόπους διδασκαλίας βασισμένους στο επιμορφωτικό υλικό
που μας παρουσιάστηκε.
Όλοι οι χώροι μάθησης
περιελάμβαναν υπολογιστή με βιντεοπροβολέα, του ίδιου τύπου, για ευκολία στη
χρήση και στη συντήρηση. Σε όλους τους χώρους του σχολείου υπήρχε ασύρματη
σύνδεση με σταθερό σήμα, που υποστηρίζεται από επαγγελματικού τύπου συσκευές
ελεγχόμενες από κεντρικό σύστημα.
Το Λύκειο αποτελείται από
ανεξάρτητες οικοδομικές μονάδες, δεν είναι ένα ενιαίο κτήριο. Τα κτήρια
συνδέονται με στέγαστρο κατασκευασμένο από αμιαντοτσιμέντο που πρόκειται να
αντικατασταθεί σύντομα. Γύρω από κάθε μονάδα υπάρχει πράσινο με δέντρα ή
θάμνους, που δίνουν την εντύπωση ότι το σχολείο είναι μέσα σε πάρκο. Υπάρχουν
χώροι ανάπαυσης, χαλάρωσης και
ψυχαγωγίας για τους μαθητές. Το κυλικείο στεγάζεται σε μεγάλο χώρο με
τραπεζοκαθίσματα. Έξω από το κυλικείο σε σκεπασμένο χώρο υπάρχουν ποδοσφαιράκια
για την ψυχαγωγία των μαθητών.
Στο σχολικό συγκρότημα, που είναι
το Λύκειο που παρακολουθήσαμε το σεμινάριο ανήκουν και άλλες σχολικές μονάδες
όπως Γυμνάσιο, Δημοτικό και Νηπιαγωγείο. Η κάθε σχολική μονάδα έχει το δικό της
αύλειο χώρο μεγάλης έκτασης. Στο σχολικό συγκρότημα περιλαμβάνεται και ένα
δημοτικό Γυμναστήριο που περιλαμβάνει κλειστό Γήπεδο μπάσκετ, γήπεδο
ποδοσφαίρου και τένις. Στους χώρους του κλειστού Γυμναστηρίου περιλαμβάνεται
πλήρες αθλητικό υλικό για γυμναστική και διάφορα αθλήματα όπως τοξοβολία,
τένις, βολέυ, μπαντμιντον κ.ά. Η απόσταση του Γυμναστηρίου από το σχολείο είναι
400 μέτρα. Κατά την επίσκεψή μας στο γυμναστήριο οι μαθητές έπαιζαν μπάσκετ στο κλειστό
Γυμναστήριο.
Στο
σύνολό του, το σεμινάριο περιείχε δραστηριότητες που στόχο είχαν την εξοικείωση
των επιμορφούμενων με τις νέες τεχνολογίες αλλά και ξενάγηση στον χώρο του
σχολείου. Επιπλέον μας δόθηκε η ευκαιρία να παρακολουθήσουμε μαθήματα και να
δούμε τρόπους διδασκαλίας βασισμένους στο επιμορφωτικό υλικό που μας διδάχθηκε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου