Τετάρτη 15 Φεβρουαρίου 2017

Εργασία Thinglink


Ο υπολογιστής και γενικά οι ΤΠΕ έχουν επιφέρει ευεργετικά και θεαματικά αποτελέσµατα στη σχολική πρακτική και διαδικασία, όπως αποδεικνύουν περίτρανα τα ευρήµατα πολλών ερευνών τις τελευταίες  δεκαετίες. Η τεχνολογία ενισχύει ουσιαστικά τη διαδικασία της εκμάθησης των Μαθηματικών που διδάσκονται στο σχολείο. Επίσης είναι διαχρονική και, µάλλον, επιβεβαιωµένη η συνεισφορά των ηλεκτρονικών υπολογιστών στην απόδειξη κάποιων θεωρηµάτων, γεγονός που δικαιώνει κατά πολύ τους λόγους της εφεύρεσής τους.
Το σενάριο με το οποίο ασχολήθηκαν οι μαθητές της Α΄ λυκείου στηρίχτηκε στο πρόγραμμα Erasmus+ ΚΑ1 τo οποίο παρακολούθησα στο Turnhout του Βελγίου. Βασίζεται και πληροί συγκεκριμένους στόχους της χρήσης νέων τεχνολογιών, όπως είναι η διαδραστικότητα με χρήση του ThingLink. Με τη δηµιουργία κατάλληλων ακολουθιακών δραστηριοτήτων, που αφορούν σε κάθε ιεραρχικό επίπεδο, ενθαρρύνονται διαδικασίες διερεύνησης που ξεκινούν από την οπτικοποίηση (νοερή απεικόνιση), κατόπιν «αναλύονται» και, τέλος, µέσω εικασιών και συσχετισµών µπορούν να καταλήξουν σε µαθηµατικά αυστηρές αποδείξεις.
Αρχικά παρουσιάζεται και κατανοείται το ιστορικό πλαίσιο που οδήγησε στην υιοθέτηση μιας συγκεκριμένης έννοιας. Οι μαθητές καλούνται να διερευνήσουν την απαρχή ενός γεωμετρικού φαινομένου με τη βοήθεια πηγών, του διαδικτύου και συγκεκριμένης βιβλιογραφίας. Στη συνέχεια επεξεργάζονται ερωτήματα και συλλέγοντας πληροφορίες καταθέτουν πορίσματα. Τέλος, η ανατροφοδότηση γίνεται με συζήτηση γύρω από τις δυσκολίες και τα προβλήματα που αντιμετώπισαν.
Συμπερασματικά, οι µαθητές µπορούν να µάθουν περισσότερα Μαθηµατικά µε τη χρήση της τεχνολογίας, η οποία, όταν αξιοποιείται κατάλληλα και επαρκώς, δύναται να παρέχει ένα πλούσιο περιβάλλον στο οποίο µπορούν να αναπτυχθούν η κατανόηση των εννοιών αλλά και η διαίσθηση των µαθητών.
Στον παρακάτω σύνδεσμο παρουσιάζεται η δημιουργική Εργασία στη Γεωμετρία με μορφή πολυμεσικής αφίσας στο περιβάλλον του ThingLink.

Αξιολόγηση της διαδικασίας
 
        Η μαθηματική Λογοτεχνία, τα εκλαϊκευμένα άρθρα, η Ιστορία των μαθηματικών, η αλληλεπίδρασή τους με τις άλλες επιστήμες αποτελούν πολλές φορές μία ευχάριστη πρόκληση, ώστε να προσεγγίσουμε δύσκολες έννοιες  και δυσνόητα θέματα με πιο προσιτό στους μαθητές τρόπο. Η επιλογή του θέματος έγινε με γνώμονα οι μαθητές να ξεφύγουν αφενός από το γνωστό μοτίβο: θεώρημα-απόδειξη, πόρισμα, ασκήσεις και αφετέρου από τον δασκαλοκεντρικό τρόπο μάθησης και κατανόησης  εννοιών. Μετά την αποδελτίωση  κειμένων από το  βιβλίο του Ντενί Γκετζ, το θεώρημα του Παπαγάλου, των επιλεγμένων πηγών για την ιστορική προσέγγιση του έργου του μαθηματικού της Ελληνιστικής περιόδου Ευκλείδη  και με τη χρήση της  διαδραστικής αφίσας στο πλαίσιο του Εrasmus+ KΑ1 καταλήξαμε στα παρακάτω συμπεράσματα,
Ως προς τις επιδιώξεις: Στην εργασία αυτή οι μαθητές επαναδιατύπωσαν και  κατανόησαν τη σημασία του 5ου αιτήματος του Ευκλείδη. Επαναπροσδιόρισαν τις γνώσεις τους ως προς τα είδη Γεωμετρίας και της σχέσης καθεμίας με το 5ο αίτημα. Επίσης, έκριναν και αντιλήφθηκαν το μεγαλειώδες έργο του Έλληνα μαθηματικού Ευκλείδη.
Ως προς τα εργαλεία: Οι μαθητές ενθουσιάστηκαν τόσο από τη διαδραστική αφίσα όσο  και  από το περιβάλλον του ΤhinκLing. Ξεναγήθηκαν αρχικά στο περιβάλλον του λογισμικού και εύκολα μπόρεσαν να ιεραρχήσουν τα στάδια της μελέτης τους και να επαληθεύσουν προϋπάρχουσα γνώση. Οι ομάδες συνεργάστηκαν και στη δημιουργία της αφίσας, όπου η παρουσία μου είχε τελείως επικουρικό χαρακτήρα.
Ως προς τη διαδικασία υλοποίησης: Οι ομάδες εξήγαγαν  τα συμπεράσματα που είχαμε αρχικά θέσει ως στόχους. Συνεργάστηκαν με μεγάλη ευκολία και η παρουσία μου ήταν συμπληρωματική. Χρησιμοποίησαν τις πηγές  και τις ιστοσελίδες που τους προτείναμε για την αναζήτηση πληροφοριών και συνέθεσαν υποδειγματικά τη δημιουργική άσκηση με τη βοήθεια των ερωτήσεων που τους θέσαμε
Ως προς τη προσαρμογή και την επεκτασιμότητα: Οι μαθητές σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα εκτιμούσαν, επαλήθευαν δεδομένα και κατέληγαν σε συμπεράσματα με τη βοήθεια των παρεχόμενων αξιόπιστων πηγών. Με αφορμή την επιτυχή εφαρμογή της πολυμεσικής αφίσας στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ KΑ1, θεωρώ χρήσιμη και πολύ βοηθητική την προσαρμογή της στη σχολική τάξη. Επίσης, η χρήση του ΤhinkLing και σε κάποιο επικείμενο σενάριο μαθήματος θα συντελούσε στην εποπτική παρουσίασή του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου